Kongsi buku : Kerna Syurga Bukan Percuma 3 - Najmi Fetih

Bismillah.

"Kita tak akan dapat menyimpan dua cinta dalam satu hati sama banyak.
 Andai kau letakkan cinta manusia tinggi-tinggi,
apa masih ada ruang untuk cinta Ilahi?"
-Khairul Rafeeq, Kerna Syurga Bukan Percuma 3-

Muka depan

Muka belakang
--------
Tajuk buku : Kerna Syurga Bukan Percuma 3
Penulis Najmi Fetih
Penerbit : Sentap  Press
Ketebalan : 281ms 
[tak tebal sangat macam ksbp1&2]
Harga : RM30 
[tapi boleh je dapat promosi kat @isbiroffical tu pun kalau ada lagi la,
 beli kat pbakl memang murah gaiss]

-----

KSBP kutt, siapa yang tak kenal novel yang ditulis oleh penulis muda, bestseller pulak tu.

Aku ada nak ulas KSBP 1 dan 2, tapi tak kesempatan lagi, jadi korang boleh la usha blog junior aku ni, dia dah review kedua-dua buku tu. hehe dan katanya dia takut nak teruskan baca novel yang ketiga sebab ada pasal hantu. Hehe.

----

Pada mulanya, bila baca sinopsis kat ig penulis ni, aku pun macam dah seram je, serius ah macam cerita hantu pulak, alahaii.

Tapi, aku rasa lagi best kut buku Fobia terbitan Whitecoat. hehe.

----

Awal-awal novel ni, agak penings jugaklah, nak faham situasi, dan tempat, jadi aku cadangkan, penulis sebelum memulakan satu bab yang baru, boleh kut letak tempat, atau masa. Paling kurang pun tempat la, supaya pembaca lebih mudah untuk memahami [macam Ramlee Awang Murshid, tapi kalau letak tempat je pun ok, macam Ainul Farihah]

----

Semestinya, korang kena baca dulu novel yang pertama dan kedua baru lah boleh memahami situasi novel ketiga ni, kalau tak akan pening.

Dalam novel ni, lebih banyak watak Khai bersama dengan Raziq [aku punya watak favourite hehe] .  Watak Haikal, a.k.a Abang Surau sikit je, tapi bila Khai jumpe dengan Haikal, perghh memang itu lah scene paling mendamaikan dan kata-kata Haikal tu aku pun terdeep sekali, lagi-lagi bila Haikal cakap tentang cinta. Cinta ni ade 4 jenis,


Cinta Allah
Cinta kepada segala yg dicintai allah
Cinta kerana Allah
Cinta bukan kerana Allah

haa nak tahu kena la baca.

Nak kata Raziq punya rapat dengan Khai sampai Raziq pun terkena tempias sihir yang ditujukan kepada Khai.

Dan korang yang dah baca ksbp2 punya, mesti macam dah boleh agak kan siapa yang jahat sangat nak sihir Khai, tapi boleh pula tengah-tengah tu ada plot twist, aku pun macam dah cuak tak percaya biar betul dia ni...yang sihir Khai..?

Sangat bahaya gais, bila dah terkenal ni, hati-hati sebab orang yang sentiasa hasad dan dendam kat kita tu ada je.

Raziq ni ada minta tolong Ustaz Mahmud untuk ubatkan Khai yang terkena sihir, dan rupanyaa Ustaz Mahmud ni ada kena mengena dengan Humaira' iaitu salah seorang peminat Khai.

Dan siapa yang takut nak baca sebab takut tetibe makhluk tu ada kat sebelah ke apa en, aku cadang baca waktu siang, sambil dengar zikir dari TheFaith [menyempat promote hehe]    

Serius cakap, aku memang tak baca waktu malam la, lagipun Ramadhan kan, takdak masa aih nak baca waktu malam. Hehe. Mungkin lebih feel sebab awal-awal tu penulis sendiri ada cakap yang makhluk tu ada ganggu dia waktu dia nak tulis novel ni, so.. hehe. [kalau korang baca Ma'thurat pagi petang tu okey in sya Allah, yakin kena kuat ok?]

Tapi, takde takut mana pun, bahagian ending dia takde dah cerita sihir-sihir tu, ok je.

Yang paling aku terharu sekali, Khai dah matang, dia boleh memaafkan orang yang sihir dia tu siap buat baik lagi kat orang tu [susah kut nak buat macam ni semoga kita boleh praktikkan lah sesama]

Akhir dia.. nanti Khai dengan Raziq sambung belajar kat Mesir dan terjumpa semula perempuan yang bernama Humaira'.

Paling aku suka walaupun novel ni ada juga sentuh bahagian cinta ajnabi, tapi bukan itu yang menjadi fokus utama, maksudnya bukan bahagian ni la yang menjai tarikan kepada novel ni.

Jadi paling tak best sekali, novel ni ada sambungan dia ok, bila la nak habis hehe


jadi, haa tu je lah,
Jangan risau tak de apa-apa pun, setakat ni Alhamdulillah, aku takde kena gangguan apa-apa hehe.
Wajib baca oiiii semua orang.

Sekian.
maaf lah dah membuang masa Ramadhan korang selama satu dua minit. baik korang istighfar sekarang, sebab dah baca benda yg tak bermanfaat. hehe

Comments

Popular Posts