Syukur sikit.



Bismillah.

Eh.
Tajuk salah tu.

Sepatutnya syukur banyak-banyak.
Bukan syukur sikit.

Eheh.

Bila cakap tentang syukur, satu ayat Quran yang paling akan diingati dalam kepala.



14:7

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".


----------------------------------

"Memang takleh eh kawan dengan lelaki?.."

Angguk.

"Kenapa?.."

Hulur buku TS. "Nah baca."

"Alaaa tapi saya nak kawan dengan sorang je lelaki ni.. Dia baik.."

"Saya okey je takde kawan dengan lelaki, semua perempuan, tak mati pun.."

"Ye la, awak okey la ada ramai kawan perempuan. Saya?. Takde sorang pun nak kawan dengan saya. Kalau ada pun, kawan yang berpura-pura.."

Dush. Deep weyh.

Tetibe terus terlintas dalam hati.
Bersyukur weyh.

Tyme tu bersyukur sangat ada kawan-kawan perempuan yang tak berpura-pura.
Kiranya yang betul-betul ikhlas la kan.

Eceh. Ikhlas kan Allah je tahu.

Tahu, bila kita susah baru kita kenal siapa yang betul-betul dikatakan kawan.

Dulu waktu sekolah rendah memang antara masalah 'besar' yang aku rasa waktu tu ialah hubungan kawan sesama jantina.

Biasalah, ape orang kata, dalam berukhuwwah mesti ade ujian dia betul tak.

Kadang-kadang kawan terasa, ter 'jeles'.

Tapi bila dah meningkat dewasa, (lah sangat :P)  baru sedar ada masalah ummat yang lebih besar lagi yang patut difikirkan asalkan kita sentiasa berlapang dada, raikan perbezaan dalam setiap diri insan yang Allah ciptakan.

Settle.
Nampak mudah.

Bila kita tahu kawan kita ni sensitif bab itu dan ini, tak suka begitu begini, maka kita berusaha bersungguh-sungguh untuk tak buat bende itu, ini dan begitu, begini yang menyebabkan rosaknya hubungan ukhuwwah itu tadi.

Wallahu'alam.
Dah asar.

:D



Comments

Popular Posts