Bukan Malaikat.

Bismillah.

#np Rabithah -- Secebis Tangisan (Akuastik)
Gi follow channel telegram TS baru laa dapat dengar lagu ni.

-------

Baru balik dri program bermalam.

Berapa orang datang.
Tak ramai.

Dalam nada redha tak berapa redha.

Cek balik. Betul tak program tu. Niat. Cara. Pengisian. Sejauh mana, mana yang lebih baik sepatutnya.

Dalam hati masih memberontak.

Daripada yang tak datang duduk rumah, tengok tv memanjang.
Dan apa-apa lagi perbuatan yang tak berfaedah tu.

Tapi dalam masa yang sama hati menerima jugak la kata-kata atas tu

Cek balik. Muhasabah balik.
Seseorang muslim tu takleh berhenti daripada muhasabah dirinya.


Badan dibaringkan.
Kanan.
Kiri.
Pusing-pusing sebab tak boleh tidur.

Allah.
Terdetik dalam hati kata-kata kau tadi.

Kau anggap bila kau dah buat amalan sunat tu, kau dah perfect?
Kau anggap orang lain yang tak buat amalan tu tak baik?
Kau rasa kau hebat bila kau dah dapat buat sesusatu amalan tu?
Tapi dalam masa yang sama kau mengutuk dalam hati orang yang masih terkial-kial nak buat amalan tu?

Kau tak tahu, mungkin dia sedang berusaha bersungguh-sungguh ke arah itu
Kau tak tahu, ada satu amalan yang dia sangt menjaga antara di dengn Allah je yang tahu.

Tak boleh tidur.
Ambil laptop taip.

Tak boleh lagi.
Masa untuk tenangkan diri dengan baca quran.

Malam dunia.
Yang sunyi.
Tapi keadaaan seseorang tiap-tiap hamba dalam keadaan sunyi ini walaupun tiada makhluk yang tahu. Allah tahu apa yang kita buat.

Ada yang masih lalai dengan dunia.
Ada yang berusaha meggapai redhaNya.

Wallahu'alam.
Malam sunyi, jangan cemarkan dengan dosa.


Btw, Ini post serius yang pertama dalam Tahun2016.
Baru aku ingat dan perasaan, kenapa aku tak buat post awal tahun dulu.

Mungkin ramai yg tulis:
1) first post tahun 2016
2) day 1/365

Dan sebagainya.
Aku pelik jugak bila orang tegur aku,

Last post kau tahun lepas lah.
Aku cek balik.

Yep. Nov 2015

Baru aku teringat kenapa aku tak buat awal tahun.
Yes,

Sebab aku taknak sambut beria-ia awal tahun ikut kalendar tu.

Sorry, January.
We as a Muslim.
We have Muharram.

And yeah hari ni 3 JamadilAwwal.

Klu ikut dalam surat beranak tu aku lahir 4 JamadilAwwal herm.

So.
Mari lah kita tidur. Terlajak pulak dah post ni

Wallahu'alam. 

Comments

Popular Posts