Pbakl 2016 #2

Bismillah.


Buku : Tarbiah Basah
Penulis : Syed Salahuddin
Penerbit : Sentap Press

okey,
Sambung dari post sebelum.

Sebelum tu, teringat waktu sekolah rendah dulu minat baca majalah Ana Muslim & Asuh.
Siap langgan.
Kalau gi pbakl mesti singgah reruai diorang.

*reruai tau tak pebende? hahaha. tu lah dia! aku pun baru tau. reruai = booth. hidup bahasa melayu!


Sekarang ni tak dah.
Dah beratus dah siri majalah Ana Muslim tu. o.0

Bila sekolah menengah, mula kumpul Novel Hilal Asyraf. Boleh la cari novel dia. Novel siri dia yang best VT, Takdir, Hero. Kay, macam semua je best en.

Pastu, Fatimah Syarha. Erm. Tautan Hati.
Tak tahulah kenapa tak terjebak dengan novel cinta nih.
Pernah jugak terjebak sekali. Time tu tak rasa bersalah. Then, baru perasan. Haiahhh mendelah tak berfaedah langsung.

Cey cey.

Pastu, tak tahu camne ada sorg kawan tu tanya, Jah ada novel Ramlee Awang Murshid? Mula2 dengar pelik nya nama! Ramai kawan aku ingat dia dh tua. Hahha sebab nama mcm orang dulu-dulu. Hahaha. K.

Sekali, baca cam terus nak beli semua novel dia. Tapi masih tak lengkap lagi dalam koleksi aku..

Lama sikit tu jiran aku pulak tanya, pernah baca Hlovate?

Haa?
Mende tu?

Pastu pinjam kt dia satu novel Hlovate, dah terus beli Contengan Jalanan, rooftop rant. (Pun masih tak lengkap lagi koleksi novel2 dia ni. Alahaii.)

Nampak tak peranan kawan ni sangat mempengaruhi?
Jadi, bijaklah memilih kawan ye  :)

Aku risau budak-budak sekarang ni baca novel yang tak islamik contohnya ada beberapa novel remaja (tema persekolahan) yang membawa watak gedik. Secara tak langsung anak2 akan terikut.

Kita adalah apa yang kita baca :)

Ouh ye, mak ayah takpernah halang nak beli buku. Sebab diorg yakin yang aku takkan beli buku pelik2. Hehe. In sya Allah. Tapi mostly, kalau pergi pbakl, mesti guna duit sendiri. Takpernah minta duit ibubapa.

Dan sekarang, publisher islamik banyak dah kan. So, aku support mereka ni. Lagi2, yang mana first time join pbakl tahun ni.

Penerbitan Wahai, Kopi Press, Iman Publication, Sentap Press dan yang lain-lain. Mohon publisher yang selalu keluarkan buku bergenre cinta tu tak payah lah dah.

Haih.

Ouh yeah,
Apa komen aku tentang pbakl 2016?

Kawan aku tanya mana satu yang aku lagi suka. Sepontan aku terus jawab,
Aku lagi suka pbakl kt maeps.

And then dia jawab memang ah dekat dengan rumah!
Yes memang itu pun!
First time la thun ni pergi dua kali dan banyak beli buku dan duit pun habis banyaaak berbanding tahun2 lepas.

Bila baca komen2, ye banyak yang masih perlu diperbaiki oleh pihak penganjur. Memanglah first time tukar tempat.

Tpi diorang kata, kalau buat kt maeps, banyak publisher2 baru boleh join. Perasan tak? Sape yg pergi haritulah. Memang aku perasan banyak sangat pubsliher baru. Berbanding kt pwtc, mmg dg terhad. Peluang publisher baru nak join agak susah.

Tapi, aku memahami la siapa yang Allah takdirkan pergi time hujan lebat dan terperangkap dalam kereta di tempat parking. Aku rumah dekat so boleh agak nak cuaca yang baik boleh pergi.

Tapi kalau rumah jauh?
Memang ada baik dan buruknya. Tapi masih ada ruang untuk perbaik yang buruk itu.
Chill.

Wallahu'alam.

Comments

  1. Kita pun suka baca buku. Yeah hlovate. Tapi still tak complete lagi *nanges*

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah sepppp. haha. btw, salam ukhuwwah. :)

      Delete

Post a Comment

Popular Posts