Little throwback 20/1




gugel jer

"Aku tak ada ramai kawan, hanya kawan sekolah rendah, kawan sekolah menengah, kawan zaman hingusan atau orang kata childhood friends, dan sekarang kawan sekerja. Kalau nak tambah lagi satu, anak-anak murid aku."

Aku takde kawan tadika, sebab kawan tadika aku hanyalah abang-abang aku. 
Aku takde kawan uni sebab sampai sekarang masih lagi belajar secara informal.

Oleh sebab itu lah aku sangat menghargai mereka 
yang hadir dalam hidup aku sebagai 
seorang kawan, sahabat mahupun teman

****
Aih, terpanjang lak intro.

****
So, 20/1/2018 haritu, salah satu daripada sahabat sekolah rendah - menengah aku dah nikah! (Yang jadi excitednya sebab first S1ST3RS yang nikah dalam 13atch Al-Amin Bangi)

Sampai sekarang aku masih tak boleh nak percaya yang dia dah nikah.

Kali pertama dia bagitahu aku waktu tu dia dm kat insta.

 Aku dah boleh agak sebab gaya dia text aku tu lain macam
 sebab dia kata dia balik Malaysia cuti musim sejuk kali ni,
 and aku terus cakap nak kawen la tu.
 (Dia kalau balik tak pernah bagitahu pun haha)
 Tak sangka pulak betul haha.

Bila dia bagitahu tarikh, terus aku cek kalendar,
 and berkali-kali aku ucap tahmid sebab 20/1 adalah hari Sabtu.
 Kemungkinan untuk aku boleh hadir adalah lebih tinggi berbanding hari Ahad.

Memandangkan aku sangat susah untuk join mereka
 outing, reunion dan sebagainya,
 aku sangat harap yang majlis nikah dia aku dapat pergi. 

Lagi satu, sebab aku sangat terharu dia jemput aku.
 Dia tak jemput ramai orang memandangkan dia buat 
majlis nikah kecil-kecilan sahaja, jadi aku rasa
 sangat tak patut untuk aku tak hadir. 

Sejak dari hari dia dm aku tu, aku sentiasa solat istikharah
 aku minta kat Allah kalau baik untuk aku hadir nikah Solehah, takdirkan lah.
 Dan beberapa hari itu jugaklah banyak kali mimpi S1ST3RS. Rindu sangat. 

Dipendekkan cerita, Alhamdulillah aku dapat hadir
 walaupun nak dekat last minit tu hampir tak dapat pergi jugak,
 tapi takdir Allah itu yang terbaik. 

Allah je tahu perasaan gembira dan syukurnya aku apabila aku langkah kaki masuk dalam dewan.

Selepas selesai akad, (Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar)
dan sesi ambil gambar, Solehah perasan aku dan terus datang salam dan peluk aku. 

Aku rasa,



.




Macam tak nak lepas pelukan tu. (tengah tulis sambil nangis T.T)

Lama gile kut kitaorang peluk kat atas pelamin tu agahah.

Dan aku ternangis. Waktu peluk tu. Haha.

Aku expect Solehah nangis jugak walaupun sikit ke.

 Sekali tak.

(Betul la memang kitaorang gelar dia ni 'kering' sikit, susah nak nangis, dan ade yang cakap kalau Solehah nangis time akad tu pun kitaorang tak percaya) alahai. 

"Jah jangan lah nangis".. 

"Lama kutt tak jumpe..."

"Jumpe jumpe je terus kawen.."

***
Dan sebenarnya aku dah lama tak rasa pelukan seorang sahabat.

Aih, nangis lagi

***

Nak ceritanya, Solehah ni antara kawan rapat aku waktu sekolah.
 [Nak kata rapat sangat tak jugak, nak kata tak rapat pun tak jugak]

Tak pasti aku mula kenal dan rapat dengan dia waktu darjah berapa,
 tapi tahu-tahu je dah rapat waktu darjah 4 sebab kitaorg dua pengawas. 

Makan dalam dulang mesti grup dengan dia 
sebab pengawas kena makan sedulang dengan pengawas ('asobiyyah sangat enn)

Perisiwa yang paling aku ingat sangat ialah berebut kawan. Haha. 

Solehah dengan Adawiyah ni berebut kawan dengan aku.
 Herm. Aku tak pasti tapi awal-awal tu kitaorang ok je,
 pastu bila Adawiyah dah rapat dengan aku, Solehah ni pulak macam tak rapat dah.
 So, siapa salah kat sini eh sampai sekrang aku tak tahu. 

Tapi Alhamdulillah la aku jenis tak ambil hati sangat.

Bila dah naik sekolah menengah, Adawiyah pindah sekolah. 

Tapi waktu form 1-3 aku rapat dengan Solehah sebab kitaorg satu usrah.
(Banyak sangat kut momen dalam usrah yang aku tak dapat nak cerita kat sini)



Kitaorang (tak semua la aku dengan sesetengah kawan yang lain je)
 pernah panggil dia Soya, sebab dia tak suka minum soya. Haha kaitan tak.

Bila tingkatan 3, kitaorang dilantik jadi pengawas
(tak ingat pulak ade tak masa kita bertugas sama-sama heheh)

Tingkatan 4, aku ambil kelas sains sosial, Solehah ambil sains tulen 
cuma dia tak ambil Bio tapi dia ambil Akaun. (Pelik kan, dia?) 

Tapi lama sikit lepas tu dia tukar dia amik kelas sains sosial sepenuhnya.
 Dalam kelas tu dia yang paling pandai la. 

Sekarang dia ambil kos syariah (tak sangka gak sebenarnya, semoga Allah redha 💕)



Akhir tahun tingkatan 4, kitaorang dilantik menjadi MPP (Majlis Perwakilan Pelajar).
 Tapi yang bestnya masa tu aku tak tahu pun yang dia dilantik 
(aku expect je dia jadi one of the MPP cuma tak tahu dalam posisi ape)

Dari sekolah rendah lagi aku insecure dengan Solehah sebab dia ni lawa sangat Ma sya Allah.. 

Pastu, dia jenis yang bila kau sembang dengan dia tahu-tahu je
 kau dah share secret yang kau tak pernah cerita kat orang lain hahahah.
Sejenis yang simpan rahsia orang ni. (Ke aku je yang rasa camtu hahaha) 

Terima kasih Allah sebab hadirkan seorang Solehah dalam hidup aku.
 Semoga terus solehah, menjadi isteri yang solehah kepada seorang suami. 

Ok, dah tu je kut. Perasaan dia macam tak leh move on lagi.


Okey, pasni boleh cerita pasal orang lain lak. Mueheheh.

*gambar semua kat insta ye kalau nak tengok, tapi kalau anda lelaki, abang aku pun tak follow insta aku sebab nak jaga pandangan walaupun aku baru je upload gambar kawan-kawan aku mula dari tahun lepas.

Comments

Popular Posts