Alhamdulillah, 2018

Bismillah.

Fi waktu towilll lam aftah hazal blog. ngee.

Fawajadtu 'indi waktul faragh. fa sa aktub qalil.

-----

Alhamdulillah masih bernafas dalam kehidupan dunia di muka bumi Allah.

Masih tak tahu lagi kan berapa lama lagi kita berpeluang untuk hidup di dunia ni.

Maka, marilah kita beramal. Walaupun sedikit, tapi istiqamah.

-----

Bila tengok orang post #bestnine2018 rasa macam nak buat jugak heheh.

Bersyukur sangat apa yang berlaku sepanjang 2018. dan semuanya tak disangka untuk berlaku, melainkan semuanya dalam perancangan Allah.

Di samping pemergian beberapa jiran aku di sini, walaupun makcik-makcik, tapi sangat terasa sebab bila pergi surau, dah tak nampak dah muka makcik-makcik yang telah pergi selamanya.

-----

Dan aku pun terasa lah nak menulis apa nikmat yang Allah dah bagi kat aku sepanjang 2018.

Harapnya takde yang dengki?

-----

Awal 2018,
tidak ada yang luar biasa.

cuma abang aku balik dari Mesir. Sebulan.

Pertengahan 2018,
Ini paling tak expect.

Ramadhan 1439H - Syawal 1439H
Ziarah Aqsa buat kali kedua.
[aku tak habis tulis lagi kan pasal Aqsa] haha jangan percaya seorang Jahhasan. :P

Biasanya kalau ziarah Aqsa ni diorang akan buat pakej sekali ziarah Amman, Jordan.

Beberapa bulan selepas tu,

Raya Haji.

Kembara Balkan 9 negara. [yang ni pun tak habis lagi aku cerita [ lagi sekali, jangan percaya seorang Jahhasan :P]

Pergi Balkan ni sebenarnya last trip aku pergi sementara abang aku tu masih bujang hahaha.

Akhir 2018,
Abang aku yang keempat kawin. Dapat kakak ipar baru gais.

Dan tentulah abang-abang aku semua dah kawin dah, tinggal aku sorang je forever alone kat sini hahaha.

haaa tu je lah hambar kan.

-----

Awal 2019,

Kena jadi guru kelas Tahun 1 (?)

#prayforme

Alhamdulillah, bahagia bila kita redha dengan kehidupan kita yang sekarang ni.

Dapat tengok muka mak ayah tiap-tiap hari, tolong masak, kemas rumah, dapat belajar bahasa arab level universiti walaupun tak masuk universiti, dapat la tengok betapa tenat nya generasi sekarang bila 3 qul pun masih tak tahu lagi nak baca walaupun dah darjah 1.

And the list go on.

Semoga Allah redha je lah.

Sebab kita tak tahu amal mana satu yang Allah terima dan amal mana satu yang dapat masukkan kita dalam syurga.

Tugas kita hanya buat dan percaya.






Comments

Popular Posts