Sedih.

Bismillah.

Now Playing -- Aseer Ahsan - Humood Alkhuder

---------



Hari ni budak-budak (baca : anak murid ) amek report card..

Tyme ni la nak jumpa parents, mengadu ke apa ke ehe.

Biasa la kan. Ada parents yang datang lewat sikit.

Aku perati je budak-budak ni sementara dia tunggu mak ayah dia datang dia buat apa.

Sekali aku nampak budak perempuan darjah 1 tengah main dengan budak laki darjah 2.
Aku memang pantang.

Nampak je bebudak ni main dengan silang jantina, terus kena panggil.
Warning pertama bagi slow sikit.

Tapi kalau dah dua tiga kali aku nampak buat benda yang sama gak.. Warning jadi lebih sikit dari slow la .

Sambung cerita tadi.

Aku pun panggil la budak laki darjah 2 ni.
Sekali dia lari. Sebab apa?

Sebab dia tahu dia buat salah.
Aku dah pernah tegur dia banyak kali dah.
Eih biasala budak ni nak kena tegur selalu.

Dia lari. Aku malas nak kejar.

Last-last aku pergi kat budak perempaun darjah 1 tu.
Aku tak pernah lagi masuk mengajar kelas darjah 1 tu. jadi tak kenal sangat la.

Aku pergi.
Terus aku tanya..

"Awak.. Awak ni nama sapa?.."

" ( ada la dia jawab tpi aku lupa sapa. Complicates sangat nama dia nih hee. Alasan je.)"

"Mak tak datang ke amek report card?"

"Datang mak kata datang pukul 10.."

Ouhh okey.

Meh sini jap Ustazah nak ckp.
Aku tarik tangan dia. Duduk.

"Awak tahu tak.. Kita tak boleh main dengan lelaki?"

"Tahu."
*jawapan biasa la kan

"Habis tu kenapa tadi ustazah nampak awak main dengan Adam?"

"Takde kawan perempuan semua dah balik yang ada pun darjah 2."

Yep memang betul pun tinggal dia sorang je perempaun darjah 1.

"Okey takpe awak main dengan ustazah la.."

Aku tak ingat macam mana boleh berbual masuk topik pasal mak ayah dia.

"Awak anak sulung ke?"

"Tak. Ada abang 4."

"Adik?"

"Tak."

"Awak la adik kan? Hee"

"Heee haah.."

"Nanti ayah datang sekali dengan ibu tak?"

"Datang.."

*Allah serius tak ingat macam mana boleh masuk tajuk yang dia bagitahu aku yang ayah sebenar dia dah meninggal & sekarang ni dia tinggal dengan mak & ayah baru dia.

"Sebenarnya ayah saya dah meninggal.. Pastu mak saya kahwin lain.."

Pehhh aku yang nak sebak. Habuk masuk mata dah.
Dia rilek je.


"Ye ke.. Sekarang ni tinggal dengan mak la ni.."

"Haah.."

"Takpe insyaAllah awak kena doa' banyak-banyak supaya ayah awak masuk syurga okey?"

"Haah.. Okey.."

"Nanti awak nak jumpa ayah awak kat syurga kan?.."

"Nak.."

"Okey kena jadi anak yang baik, selalu mengaji, doa banyak-banyak.."

Angguk.

"Ustazah nak tahu tak, nanti bila saya dah besar saya nak pakai macam ustazah."
Dia tunjuk kat tudung aku.

"Ye. Sebab saya nak jadi ustazah nanti bila dah besar.."

"Awak nak jadi ustazah apa?"

"Ajar mengaji.."

"Bagusnya dapat banyak pahala ajar orang baca Al Quran.. Awak dah qiraati berapa?"
*( serius yakin tanya qiraati berapa ahah. Ye la darjah satu kann)

Sekali..

"Saya dah quran.."

"waa.. Bagusnya ada tak kawan-kawan lain yang dah mengaji quran macam awak?"

"Takde. Sekolah kebangsaan ada.."

"Awak belajar mengaji dengan siapa?"

"Ustazah Ita.. Dekat dengan rumah saya dekat Surau Riyadussolihin.."

"ouhh oke.."

"Ustazah, saya kena doa' banyak-banyak supaya ayah saya masuk syurga kan?."

"Ye..Takpe, awak ada dua ayah . Orang lain ada satu ayah je."

"Betul, Ustazah.."

Senyum.

"Ayah saya meninggal waktu saya belum lahir.."

"Mak cerita dekat awak ke?."

"Haah."

"Takpe, insyaAllah doa' awak makbul." :')

Tamat :p

Sebelum ni nampak dia duk main hepi-hepi je dengan kawan-kawan dia yang lain.
Tapi dalam hepi-hepi tu, ada cerita disebalik yang dia simpan.


Wallhu'alam.


Comments

Popular Posts