It's 'eid, and?

Bismillah.

"Apa sebenarnya eh hukum kita rasa suka dengan pemergian Ramadhan? "

"Mad lazim kalimi muthaqqal kot."

Gelak.
"Dah kenapa keluar hukum tajwid lak ni."

"Abehtu?"

"Tak sopan gile suka ramadhan nak pergi"

"Gile ye."

"Kalau takpasti lagi hidup tak ramadhan tahun depan mesti kita gile-gile pulun amalan ramadhan tahun ni. Tak de masa nak rasa gembira dengan pemergian dia.."

Muhasabah.

--------------


03 Ramadhan 1437H.

"Tahun ni takyah lah jenjalan gi bosnia atau datang Mesir."

"Kenapa?"

"Kita mungkin nak balik."

"Serius?"

Takberjawab.

"Ade nak kirim pape tak."

And after 3 years dia tak balik, dalam 3 tahun tu aku yang pergi jumpe dia keluar negara.
Mula-mula ingatkan harapanlah dia nak balik.

Kalau tak terpaksa. Takkan. Dengan izin Allah.

Aku terimgat lagi dulu, macama mana boleh timbul perbualan dengan sahabat aku. Rasanya sebab dulu-dulu zaman budak pompuan suka tulis biodata kat buku nota kawan en.

Korang hidup lagi tak zaman tu? Ok abaikan kalau tak sempata rasai zaman tu. Lejen tau tak.

Biasa memang ada tulis kat biodata tu, idola selepas Allah & Rasulullah.
Aku tulis:

Abang aku.

Serius. 

And then, sorang kawan aku ni tegur.
"Serius ni abang anti?"

Yup. Angguk dengan muka innocent.
Gaya muka cam nak tanya kenapa?
Dia faham kut riak muka aku terus dia cakap

"Jarang ah orang jadikan abang sebagai idola"

Aku senyap je malas nak cakap pape.

Lagipun aku memang style camtu. Takreti nak jawab sepontan. Nanti lepas orang tu dh berlalu lama-lama baru tefikir balik sepatutnya aku jawab camni camtu. Haihh.

Lama aku fikir.

Terlintas.

Okey apa jadikan abang sebagai idola, daripada artis-artis lain yang tak dikenali. Kita kata je kenal dia bla bla tapi tak tahu disebalik macam mana. Beza dengan adik-beradik kita, even kita tahu kelemahan dia, kita still boleh accept and nampak apa yang perlu diperbaiki. 

Tak menipu, apa. 

Tapi after years , semua dah besar memang aku tak menyesal aku cakap abang aku ni idola aku. Serius. Insya Allah tak.

To be continued.

Atas katil.
11:22pm
Malam 3 Syawal.
Malam jumaat kut, hangpa isi malam ni dengan tengok drama tv tak bermanfaat ke baca kahfi!?
Ramadhan baru je berlalu der.

Comments

Popular Posts