Coretan 3

Bismillah

Semalam,
26/5/2107
30 Syaaban 1438

Last subuh kat Masjid Nabawi.

Kali ni iktikaf lama sikit lepas subuh. Sampai 6:30am. Aku ambil masa untuk baca ma'thurat plus habiskan hafazan. Subuh masuk 3:30am, btw.

Kali ni, ade makcik arab duduk sebelah tapi dia tak tegur so aku pun cam malu-malu kucing lah nak tegur. Haha.

Habis solat, ade sorang mak arab datang duduk baca Quran. Pastu tetibe makcik mesir depan tu datang nak pinjam mushaf Quran dia. Makcik Mesir tu tanya, ni kau punya Mushaf? Dia kata haah.
Lama sikit lepas tu dia pun bagi mushaf dia kat makcik Mesir depan, pastu dia pergi ambil air minum. Aku tengok dia ambil dua cawan padahal dia sorang je.

Dah agak. Dia offer kat orang sekeliling dia. Termasuk lah aku. Dah orang lain taknak, aku pun ambik lah. Muka tak malu en.

"Jazakillah khayr " [semoga Allah membalasmu dgn kebaikan]
"Allahu yubarik" [Allah, berkatimu]

Lepastu dia baring tidur. Ouh patut lah dia bagi pinjam mushaf tu

------

Lepas kemas-kemas barang, sebab lepas Jumaat nak check out, terus gerak gi Masjid walaupun baru puul 10:15am sebab nak ziarah wida' (ziarah selama tinggal / terakhir) Maqam Nabi anda saja pergi awal takut penuh, kan hari Jumaat

Aku duduk luar Masjid, tempat tu mula-mula panas tetapi disebabkan dilindungi oleh awan, ketika tu tak panas. Aku duduk lah tepi tiang. Dah agak kalau aku duduk ni mesti ade orang yg smbung buat saf.

Sekali, dah nak khutbah tempat tu panas semula. Riuh makcik-makcik arab ni الشمس الشمس semua bangun cari tempat yg sejuk. Aku just nk berlindung kat bayang-bayang tiang je. Tiba-tiba ade sorg makcik arab ni ajak aku duk kt tempat depan dia sementara khutbah. dia kata panas, mari duduk dengan aku. :') [kawan aku komen nape baik sangat makcik-makcik arab ni hahah sebab aku cerita part yg positif je lut(?)]

First time pergi khutbah kat tanah haram ni. Kalau kat mekah mungkin tak pergi sebab tiada ruang khusus untuk perempuan walaupun ada je yg pergi. Dan bagi peluang untuk org lelaki yg wajib sebab selalunya lagi ramai orang kat mekah berbanding Madinah.

Kalau kat Madinah ade khas tempat perempuan, jadi boleh la pergi solat Jumaat.

Isi khutbah ;

Tentang Ramadhan ofkos. Kat sini hotel-hotel pun dah hias cam kat Mesir ada fanus [tanglung khas untuk sambut ramadhan, ce search kalau nak tengok camne gmbr dia. Lawa.


Gambar gugel btw.
Bergembiralah wahai orang-orang yang beriman dengan kedatangan Ramadhan ! Kerana Allah dan Rasulullah telah menjanjikan kegembiraan dengan kedatangan bulan ramadhan.

Siapa bijak meh share apakah kegembiraan itu? Komen down below. Lel.

Siapa nak aku share komen ah nanti aku share.

-----

3:30pm gerak gi Mekah, lambat sikit sebab ada masalah bag.

10pm sampai Mekah setelah beberapa kali berhenti tengah jalan untuk rehat.
[duk sibuk cari hotel, dari dalam bas dengar Syeikh As-Sudais tengah lead terawih.]

Awhh. Nikmat mana pagi yang ku dustakan?

Antara perkara yang aku tunggu ialah dengar secara live bacaan Imam-Imam besar Masjidil Haram. Feel lain macam siket.

----

Disebabkan aku cuti, jadi tak pergi solat subuh, penat agaknya tidur je kat hotel.

Waktu dhuha dalam pukul 9am ingatkan dah boleh solat so semangatlah nak tawaf sai'e semua. Sekali takleh solat lagi so takpelah kita redha je lah kena jaga pantang larang ihram je lah.

----

Sini lepas saja azan maghrib, sempat la buka kurma dengan air zam-zam terus solat maghrib. Lepas maghrib baru nak makan nasi ke apa ke. [memang ikut sunnah Nabi betul]

Sini azan isya' lambat satu jam. Bagi peluang orang makan dengan aman dan tak terkocoh-kocoh [m'sia buat ceni pls] pastu lepas isy' diorang terus solat malam / qiyamullail. [diorang tak panggil terawih kat sini]

Disebabkan malam pendek, so lepas Qiamullail tu dalam beberapa jam lepas tu terus je nak sahur. So mostly orang tak tidur waktu malam, orang akan tidur siang sebab siang panas and pamjang.

So malam ni, Syeikh Abdullah Al-Juhanniy [الجهني] jadi imam.

Wallahu'alam.
10:30pm
مكة المكرمة
Hotel Azka' Assofa

Comments

  1. cantiknya fanus tuuuuu nak nanges tengok kemeriahan Ramadhan :<

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts