Pukul berapa?

Bismillah.

haha. tajuk.
Aku tak tahu kenapa aku tulis tajuk post ni macamtu, sebab start tulis ni dah berbulan-bulan dan baru aku sempat nak sambung tulis hari ni.

tajuk tu nak remind,
tengok jam.
berapa jam harini kita dah bazir.

heh.
macam biasa la kan.
tajuk memang selalunya takde kaitan dengan post yang nak ditulis.

maka, izin aku mengeluarkan segala isi yang terpendam dalam hati.

apehal ayat malam ni semacam..
pagi okey.
12:48am.

waktu malaysia.

fine.
ayat nampak macam hebat sebab baru je lepas baca beberapa blog hebat.
macam tu kan selalunya.

lepas membaca kita terasa terinspirasi untuk menulis.

ke aku je rasa camtu.
kay fine.

terasa nak ada background music la pulak sebelum masuk isi penting entry kali ini.
hurmm..

nak Quran ke Nasyid?
kalau nak Quran #np -Surah AlKahfi Sheikh Masyari Rashid AlAfasy. hari jumaat kan.

kahfi lah kita.

erm, kalau nak NP nasyid hanya yang untuk dah habis baca AlKahfi sahaja ye.
#np - Worth It by Harris J

jadi, sebenarnya nak cakap pasal apa?
-------------------------
sebelum tu. kalau tak puas hati dengan penulisan aku, sila beri teguran dan bimbingan yang membina.

segala caci maki, tidak dilayan.




*mengeluh*. jangan tiru



Sebenarnya tu ayat Quran. [33:04]

buka Quran cari.
Baca sendiri. Pemalaih.

--------------------

Ada orang kata saya dah kurang senyum. Muka asyik tegang je.

Mungkin hari-hari gi sekolah duk marah kat pelajar je sebab tu la kut. Sampai nak senyum pun dah susah dah. haih.

Fasobrun jameel.

Bukan apa, kadang-kadang mereka nakal bukan kerana salah mereka.
Banyak faktor.

Ibu bapa.
Keadaan sekeliling.
Suasana.

Bukan nak salahkan seratus satu peratus.
Cuma apa yang aku nampak.

Bezanya ibu bapa dahulu dan sekarang,

Ataupun kalau lebih tepat sebahagian ibubapa muda. heh.

Kau tu bukannya tua sangat nak judge orang.
Eyt, aku nak betulkan apa yang salah ni.

Ingat orang tua je yang boleh tegur kesalahan?

Subhanallah,
Aku tak tahu lah kenapa.

Tapi, sudah sampai masa rasanya, sesetengah ibubapa muda (khususnya) perlu diberi tarbiah, terutamanya dalam memberikan pendidikan agama terhadap anak-anak.

Baca balik, apa aku tulis, SESETENGAH.

Mana mungkin, seseorang itu kata dia cintakan anaknya,
Namun hanya sekadar menghantar anak ke sekolah agama kemudian, di rumah tiada langsung suasana agama itu, tiada langsung kesinambungan apa yanga telah diajar kepada anak-anaknya di sekolah agama itu.

haih.
Faham ke.
Ini baru la ayat orang tua! hee

Maka, apa yang terjadi kepada anaknya?
Apa orang putih kata?

Konfius.

Ye lah, di sekolah agama Ustaz/Ustazah ajar :

1. Batas-batas aurat lelaki dan perempuan.
2. Jaga pergaulan lelaki dan perempuan.
3. Jaga solat fardhu.

Eyh, anak kami kecik lagilah..
Baru sekolah rendah je kut.

haaa.
Ini memang ibu bapanya yg perlu diajar.

Nabi kata suruh didik & ajak anak solat sejak dari umur 7 tahun. 
Kalau Umur 10 tahun taknak solat,
rotan.

Satu lagi, suasana di negara kita ni, perlu kepada dididik anak-anak jaga pergaulan batas lelaki perempuan sejak dari kecil. 

Kalau nak tunggu dah besar?
Tiada lagi sifat malu kerana tidak dipupuk sejak dari kecil.

alah, benda ni nampak simple, semua dah tau.

tapi, kenapa aku tak nampak pun kesan dia.

Alaaa, nanti dah besar pepandai la dia jaga.

Kalau orang tua sendiri yang tak beri contoh yang baik, yang tak tegur kesalahn anak-anak, macam mana dia nak tahu benda dia buat tu satu kesalahan?

Macam mana nak didik anak macamni, kalau diri sendiri pun perlu didik terlebih dahulu.
Maksud aku ilmu agama.

Memang bagus ramai yang kawin muda,
Tapi semoga kita tak terlalu muda untuk didik anak agama yang sebenar-benarnya.

Aku nampk sendiri depan mata.


-------------------

Mata dia tenung lama kat seorang makcik yang menghantar dua orang anaknya ke sekolah agama.

Hati tak berhenti-henti istighfar.

Mungkin dia tak tahu.

Loceng waktu rehat bunyi.

"Tolong panggilkan Sara, darjah 3."

Sara masuk,
Mungkin cuak jugak teragak-agak apa sebab dia dipanggil.

"Ye, Ustaz panggil saya ke?"

"Ye, saya"

"Cuba awak sebut batas aurat perempuan?"

"Erm.."

Dia angkat kening. Tanda suruh proceed.

"Semua anggota badan kecuali muka dan tapak tangan.." perlahan je jawapan Sara.

"Okey, awak dah tau.. Alhamdulillah. Nanti balik cakap kat mak, Ustaz kata kalau keluar rumah pakai lengan panjang sebab aurat kan.."

Angguk.

"Cuba ulang balik Ustaz suruh cakap apa kat mak."

"Pakai lengan panjang.."

"Okey, boleh masuk ke kelas."

************

Dia jumpa Sara, beberapa hari selepas itu.

"Awak dah cakap dekat mak awak?"

"Dah."

"Mak cakap apa?"

"Takda duit nak beli baju lengan panjang.."

Sejak bila pulak aku suruh beli baju lengan panjang. aduih.

"Awak kalau keluar pakai lengan panjang tak?"

Geleng.

"Haaaaa. kan awak dah belajar kalau tak awak berdosa, dah besar kan 9 tahun dah."

Angguk je lah.

"Lepas ni keluar rumah cakap kat mak, awak nak apaki lengan panjang. ok?"

"Okay."

----------------

Allah tak lihat pada hasil tapi pada usaha,
Allah tak lihat pada hasil, tapi Allah tanya apa yang kita dah buat untuk cegah maksiat.
Setakat benci di hati atau gunakan kuasa yang ada

Kalau kita berdiam diri, sedangkan kita tahu kita perlu tegakkan yang hak.
maka? 

tak takut ke nak jawab apa depan Allah.

Wallahu'alam

Comments

Popular Posts