Bukti Chenta.

Bismillah.

Asbahna 'ala fitratil Islam.

"Weyh."



"Herm, ape?"


"Betapa aku lihat generasi zaman sekarang, semakin runtuh akhlak islaminya.."

"Kau... Ayat tu tak leh skema lagi ke, macam nak buat karangan je gaya aku dengar."




"Lagi satu, sejak bila kau hidup zaman dulu kala purba.."

"Serius arr, kau pun nampak kan. Aku rasa macam nak nangis dah. Kalau Nabi tengok ummat dia sekarang.."

"Rilek-rilek. Itulah jalan dakwah!"


Senyum.
Tak kan baru siket cmtu nak lemah?.


***********
*amaran* 
 post ni super panjang sebab nak citer tentang insan yang rindu nak jumpa kita sangat.

انما بعثت لاُتمم مكارم الاَخلاق
Nyanyi siket :P

Sesungguhnya aku (Muhammad صلى الله عليه وسلم)diutuskan untuk menyempurnakan akhlak.

Eh jap. Sebut pasal nyanyi. Ha ni.
Nak kongsi siket.

Lagu feveret aku tema Nabi Muhammad, selain daripada beratus ribu selawat, 
Aku paling suka yang ni.

Feveret kumpulan.

Kat kelas dulu kalau takde budak laki, aku dengan sahabat aku selalu jamming lagu ni. 
Eh kantoi. Macam tak perlu je tulis kat sini.

Ha. Saje buat post tentang Nabi Muhammad lewat sehari selepas Maulid.
Takde lah saje pun. Mana boleh buat keje sia-sia an.

Post ni, 
Supaya takde la kita lebat cakap tentang insan agung ni sehari je.

Tapi berhari2. Sampai mati mungkin.

Nak share satu cerita.
Kalau cerita tentang Nabi Muhammad, sangat banyak.

Kita je banyak tak tahu. Eh ke dah cukup tahu.
Betul ke?
Tapi aku la rasa macam banyak je lagi benda aku tak tahu tentang Nabi Muhammad ni.

Kalau antara cerita yang sangat beri kesan pada aku,
Cerita Nabi Muhammad beri makan pada seorang tua kafir yang sentiasa menghina baginda yang akhirnya memeluk Islam kerana mulianya akhlak baginda.

Huhh semput tulis. Panjang bebenor. Takde tanda baca pulak tu.

Paling touch la.
Betapa akhlak baginda tip top.

Kata Saidatina Aisyah r.a:
Akhlak Nabi adalah Quran.

Okey start dari sini, aku tulis dalam perjalanan nak balik ke rumah dari kampung.
Perlu ke tulis masalahnya.

Sebelum tu setiap kali jumpa perkataan Nabi Muhammad, jom sesama selawat :D

Satu hari, lepas ummat Islam dah berjaya menang dalam satu perperangan (tak disebut perang apa.) para sahabat berkata pada Rasulullah.

Wahai Rasulullah, kita dah menang melawan tentera kafir dalam perang ni, adakah kami boleh berehat?

Nak tahu apa Nabi jawab?

Jap jap kalau kita. Kalau ada orang tanya kat kita camtu, apa yang kita jawab?

Ha. Ha.

Kan dah kata kat atas, akhlak Rasul ni tiptop.

Meh dengar baca baik-baik ye.

Sediakan hati.
Lebih kurang bunyi dia camni la Nabi cakap ;

Hakikat sebenarnya, kita perlu masih lagi berperang dengan satu bende yang sampai bila-bila pun kita takkan pernah berhenti berperang dengan bende tu. Dan bende tu lebih penting kita lawan dia.

Sapa dah tau ape bende tu?
Angkat hidung.

Eh tak angkat kening dua kali.  Aku tahu korang tengah buat kan. Pastu senyum sensorang. 
..
.

Ofkos. Nafsu.

Yes, diri kita sendiri. Ha.

That's why la kata Blog AsidSulferik, Futur itu pilihan.

Ha?

Apa tu. Fa tho wau ro, eh?
Setahu kitaorg (budak2 power arab)فطور tu sarapan pagi.

Haha. Hambar.

Pegi jenguk sini nak tahu lebih lanjut apa tu Futur.

Weyh, japp ape kena mengena nafsu dengan sarapan pagi tadi tu. Eh.

Sumber cerita : Ceramah MulidurRasul sempena Sambutan Mauldiurrasul Peringkat Kebangsaan 1436H oleh Ustaz Farid Ravi.

Kalau takpernah dengar citer ni, ha sekarang ni dah pernah dengar kan. Boleh la sampai2kan kat orang lain.

Kalau tak, malu la. Ustaz Farid Ravi yang bukannya lahir-lahir terus beragama Islam pun tahu.

Salute.

Wallahu'alam.
Dah selamat sampai rumah.
Atas katil.

Comments

Popular Posts