Nak sehat. Nak sehat kan hati.


Bismillah.

Again, baru lepas baca beberapa entry Mato.
Dan buat aku nak sambung tulis lagi. Moga bermanfaat.

-----------------------------
Satu hari tuu.

Jiwa rasa macam resah.

Tak tenang.

Serius.

Rasa betul ke apa yang aku buat ni.

Rasa nak nangis.

Rasa semua benda buat, tak kena.

Eyh, kalau ikut blog budak Mato, (suka sangat la aku ni mention nama dia pehal la).
Okey la tukar. Tukar.

Page fb Taujihat Jiwa Mato kata, kalau hati tak tenang, cek balik diri.

Sama ada disebabkan dosa kita buat.
Atau, kita yang menjauh dari Allah.
Atau, kita kena cek balik solat kita.

Adakah betul kita dah betul-betul 'mendirikan' solat tu.

Suka cakap berbelit lah makcik ni. Haish.

Sebab kan, Allah dah janji dalam Quran,

gambar google tumblr.


Ketahuilah dengan mengingati Allah,
hati akan tenang.
[13:28]


--------------------------
Dulu, zaman sekolah ada satu bende yang paling aku rindu.

Kalau ada masalah, kitaorang selalu jumpa mana-mana orang yang kita boleh paling percaya.

Murabbi ke.
Sahabat ke.
Naqib/ah ke.

Sesape je la. Pastu terus cakap ayat ni, Ayat legend.

"Bagi aku apa-apa nasihat."

eh tak. tak.

Ayat baik sikit.

"Tolong beri kat ana nasihat siket.." *sambil buat muka*

Haa.

Dan disebabkan Hadis Rasulullah ni;


"Hak seorang Muslim atas Muslim lainnya ada enam: (1) Jika engkau bertemu dengannya, maka ucapkan salam, dan (2) jika dia mengundangmu maka datangilah, (3) jika dia minta nasihat kepadamu berilah nasihat, (4) jika dia bersin dan mengucapkan hamdalah maka balaslah (dengan doa: Yarhamukallah), (5) jika dia sakit maka kunjungilah, dan (6) jika dia meninggal maka hantarkanlah (jenazahnya ke kuburan).” 

(HR. Muslim).

Maka, wajiblah kita beri nasihat jika ada orang yang meminta nasihat daripada kita.

Ha. Ha kalau orang tanya kat kita sepontan macam tu, kita nak jawab apa?.

So, start dari sekarang ni, kita mesti dah kena sediakan jawapan dah untuk permintaan tu. Mana la tau kan tetibe tengah duduk lepak-lepak, tetibe ada orang datang suruh bagi nak sehat.

Eh. Nasihat.

Okey, bila dah habis sekolah ni, *mood rindu sekolah &suasana sekolah.* nak minta nasihat kata sahabat, kena guna teknologi yang ada je la.

Kalau nak jumpa sahabat jauh semata-mata nak minta nasihat berbaloi tak agak-agak?

herm. Mungkin berbaloi kut.

Kalau dapat dekatkan hati kita dengan Allah, apa salahnya kan.



Okey, jadi aku pun wassep seorang sahabat aku ni.

"Tolong bagi ana nasihat siket.."

"[6:127]"

Deep. Minta nasihat terus suruh buka Quran.

Ambik Quran, Buka.



"Bagi merekalah Syurga Darus-Salaam (tempat tinggal yang aman sejahtera) di sisi Tuhan mereka, dan Dia lah Penolong mereka, disebabkan amal-amal (yang baik) yang mereka telah kerjakan."



Okey memang terus masuk dalam hati kut..
Sebab tyme tu aku rasa, betul ke apa yang telah aku buat sepanjang hari ni. Rasa tak yakin.

Disebabkan amal-amal baik yang telah mereka kerjakan. Ulang balik ayat tadi.
Kalau yang kita buat tu amal baik buat apa nak risau kan.

Allah dah janji. Yakin.

"Thanks. Sebelum tu boleh ana tanya kenapa anti pilih ayat ni untuk bagi nasihat kat ana?"

"Erm, tyme tu tengah baca Quran, Pastu bila anti minta nasihat, ayat tu tetibe muncul, ana bagi je lah.."


--------------------------

Satu hari ni, lepas dah berminggu-minggu jugak la tetibe sorang sahabt ni mesej kat aku.

"Ukhti, apa khabar sihat tak?."

Lama dah sahabat aku ni tak mesej aku. Layan je lah.

"Sihat Alhamdulillah.."

"Tolong bagi nasihat sikit boleh?.."

Haa. Agak dah mesti ada sumthing ni, kalau tak takkan la dia tetibe mesej.

"[6:127]"

Terus aku bagi ayat tadi. Ayat yang sahabat aku bagi bila aku minta nasihat kat dia.

Lepas tu, aku tambah lagi satu, ayat feveret aku dalam Quran.

"[2:216]"



"...dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."



Boleh jadi kita tak sukaaa sangat satu bende tu.
Contoh musibah banjir.

Nauzubillah.

Tapi sebenarnya bende tu baik sangat bagi kita.

Boleh jadi kita suka sangaat satu bende tu.
Anime. Eh. Terasa.

Tapi sebenarnya bende tu buruk bagi kita.

Ha.

"Ayat-ayat Quran tu dikira nasihat jugak kan." aku tanya.

"Yes, thanks sangat."


Wallahu'alam.
Nak sehat kan hati, buka Quran. :D


Comments

Popular Posts